NUK


play-pause

Klicken Sie Für
      Produktinfos
  einfach auf die Icons.

"Używały go nasze mamy. Teraz używam go ja."

Historia marki NUK – rozdziały z życia

Przez sześćdziesiąt lat wiele się wydarzyło – tak jak w życiu. Historia marki NUK jest długa i ekscytująca: zaczęliśmy od opracowania anatomicznego smoczka, dostosowanego do jamy ustnej dziecka a staliśmy się specjalistą w różnych aspektach życia dziecka.

Dowiedz się jak NUK, współpracując z medycyną, nauką i społeczeństwem, towarzyszył ponad 50 milionom dzieci i ich rodziców w samych Niemczech przez prawie 60 lat. Każdy rok i każde pokolenie przyczyniło się do zwiększenia wiedzy NUK-a oraz zebrania bogatego doświadczenia. Tutaj przeczytacie skrótową historię naszej marki – miłej lektury!

Lata 50. XX wieku

The 1950s

Cud gospodarczy i wyż demograficzny

W latach 50. ubiegłego wieku Niemcy miały pełne ręce roboty z powodu tzw. cudu gospodarczego. Trzeba było zakasać rękawy, ponieważ było wiele do zrobienia, a wynalazki techniczne nie były jeszcze zbyt powszechne. Ale był to również okres, gdy zaczęto jeździć na wakacje za granicę, oglądać romantyczne filmy w kinach i tańczyć w rytm rock’n’rolla.

The 1950s

Wynalazek NUK-a przynosi wielkie zmiany

W związku z wyżem demograficznym lat 50., wzrosło też zapotrzebowanie na coraz lepsze produkty dla dzieci. Karmienie piersią było postrzegane jako niemodne, a dzieci wychowywane były na butelce. Wiele dzieci ssało kciuk lub zwinięty kawałek materiału, aby zaspokoić swoją potrzebę ssania. Konsekwencje były często dramatyczne – krzywe zęby, próchnica oraz wady wymowy. Jeszcze pod koniec lat 40. dwaj stomatolodzy Prof. Dr. Dr. Wilhelm Balters i Dr. med. dent. Adolf Müller odkryli, że dzieci, które były karmione piersią o wiele rzadziej miały wady zgryzu, więc dalej badali procesy ssania, picia i karmienia piersią. W efekcie opracowali oni pierwszy asymetryczny smoczek do butelki NUK, którego kształt był wzorowany na kształcie brodawki sutkowej matki w czasie karmienia piersią. Kształt ten został nazwany „naturalnym i dostosowanym do szczęki” (niem. natürlich und kiefergerecht – stąd pochodzi skrót „NUK”) i do dzisiaj mają go wszystkie smoczki NUK.

Na początku konsumenci byli trochę zdezorientowani nowymi asymetrycznymi smoczkami NUK, ponieważ nie było żadnych dodatkowych informacji na temat nowego kształtu. NUK zaczął więc odwiedzać szpitale oraz położne, objaśniając medyczne przesłanki oraz zalety nowego smoczka. Jednocześnie zaczęło wzrastać zainteresowanie prawidłowym rozwojem zębów i jamy ustnej. Więc w niedługim czasie smoczki NUK były używane przez coraz większą liczbę dzieci. W Niemczech dzieci na zdjęciach z tego okresu bardzo często mają w buzi białe, gładkie smoczki NUK. Pod koniec lat 50. marka NUK stała się powszechnie znana.

Lata 60. XX wieku

The 1960s

New Age i planowanie rodziny

W latach 60. w powietrzu unosiła się specjalna magia. Zespół The Beatles, minispódniczki, lądowanie na księżycu, emancypacja – życie zmieniło się, stało się bardziej kolorowe i rozrywkowe. W dziedzinie techniki doszło do wielu przełomowych odkryć w tej dekadzie, które przyczyniły się do wielu zmian.

The 1960s

Szeroki asortyment produktów NUK jako odpowiedź na rosnące potrzeby oraz nowe planowanie rodziny.

Wraz z postępem zmieniło się również rodzicielstwo, opieka nad dziećmi oraz planowanie rodziny. Po wprowadzeniu w USA w 1960 roku pigułka antykoncepcyjna stała się dostępna w Niemczech już rok później. Był to wynalazek, który nie tylko wpłynął na planowanie rodziny, lecz także znacząco zmienił pozycję kobiet. Zmieniło się społeczeństwo – kobiety mogły teraz planować ciąże. Wiele z nich koncentrowało się w pierwszej kolejności na edukacji i karierze, a dopiero potem decydowało się na dziecko. Posiadanie dziecka stawało się coraz bardziej kwestią świadomej decyzji. Wraz z tymi zmianami zmieniły się również sposoby i warunki opieki nad dziećmi.

Wynaleziono jednorazowe pieluszki, a model wózka stał się ważnym symbolem pozycji społecznej. Rozwijała się również medycyna - w roku 1967 powstał pierwszy ultrasonograf. Nawet w dziedzinie żywienia niemowląt pojawiły się innowacje - pokarm dla niemowląt można było teraz przygotowywać z mleka w proszku.

Dla matek było to bardzo praktyczne rozwiązanie, ale dla NUK-a stanowiło to kolejne wyzwanie – mleko modyfikowane trudno było przygotować w wąskootworowych butelkach, które wtedy były w użyciu. NUK szybko na to zareagował, wprowadzając na rynek butelkę z szerszym otworem. Wkrótce potem pojawił się krążek zabezpieczający, który oznaczał, że butelką można było potrząsać i bezpiecznie ją przewozić bez obaw, że zawartość się wyleje, co było znacznym udogodnieniem dla matek. Firma trzymała rękę na pulsie i dzięki zastosowaniu płynnego lateksu przyspieszyła proces produkcji anatomicznych smoczków NUK, odpowiadając na stale rosnące zapotrzebowanie.

Lata 70. XX wieku

The 1970s

Ruchy społeczne i rozwój osobisty.

Lata 70. to była niezwykła dekada. To czas nie tylko dzieci-kwiatów, spodni dzwonów, muzyki disco oraz rosnącej różnorodności społecznej, lecz także czas ruchów społecznych, które pojawiały się wszędzie oraz zmiany świadomości społecznej. Ludzie stali się bardziej świadomi siebie i swojego środowiska i zastanawiali się nad naturalnym rozwojem.

The 1970s

Naturalne ugruntowanie produktów NUK doskonale pasowało do nowego trendu akceptacji nieuchronności natury.

Odnosiło się to również do wizerunku dzieci. Dzieci były coraz bardziej postrzegane jako odrębne, niezależne osobowości, które od samego początku komunikują się ze środowiskiem, mają uczucia i wspomnienia. Uwaga rodziców, lekarzy oraz społeczeństwa została zwrócona na emocje dziecka. Kobiety nie rodziły już w domu, tylko w szpitalach, gdzie opieka nad kobietami ciężarnymi, dziećmi i rodzicami znacznie się poprawiała. Reprezentanci NUK-a odwiedzali lekarzy, pielęgniarki i położne w szpitalach, aby w czasie rozmów udzielać informacji, porad oraz czerpać od nich wiedzę i inspirację. Efektem tego było wprowadzenie na rynek pierwszego na świecie jednorazowego smoczka do butelki. Smoczki były już zmontowane z nakrętką i – co miało szczególne znaczenie dla szpitali – były wysterylizowane i osobno higienicznie zapakowane. Inne specjalistyczne produkty medyczne, takie jak smoczki specjalistyczne, powstały dzięki bliskiej współpracy z personelem medycznym.

W połowie lat 70. popularny stał się w niemieckich szpitalach tzw. system ”rooming-in”. Oznaczało to, że matki mogły mieć dziecko przy sobie w tym samym pokoju, a noworodki nie przebywały już wyłącznie na oddziale noworodkowym. NUK także wyszedł na przeciw potrzebom dzieci i rodziców i jeszcze bardziej rozszerzył swoją działalność doradczą w szpitalach.

Tendencja tzw. powrotu do natury spowodowała również renesans karmienia piersią. Wspierając ten naturalny, zakładający bliski kontakt sposób karmienia niemowląt, NUK zaczął produkować inne akcesoria do karmienia piersią, takie jak osłonki brodawek sutkowych do ochrony podrażnionych brodawek. Ale największą innowacją NUK-a w tej dekadzie było wynalezienie w 1979 roku smoczka z odpowietrzaczem, który pozwalał na wyrównanie ciśnienia w butelce. Oznaczało to, że dziecko połykało mniej powietrza w czasie ssania i rzadziej cierpiało z powodu kolki i bólów brzuszka.

A ponieważ sukces szybko się rozprzestrzenia, pod koniec lat 70. produkty NUK były dostępne w ponad 48 krajach.

Lata 80. XX wieku

The 1980s

Nowa fala i żywe kolory

W latach 80. nie tylko rozpoczęła się prawdziwa kariera Madonny i upadł Mur Berliński, lecz także pojawiły się pierwsze komputery osobiste, połączenia jaskrawych kolorów, nowe kanały telewizyjne i ubrania z poduszkami na ramionach. Prawdziwy misz-masz – lata 80. charakteryzowały się licznymi zmianami, z których wiele następowało jednocześnie. Więc nie ma w tym nic dziwnego, że po tych 10 latach świat wyglądał zupełnie inaczej – w dziedzinie polityki, estetyki i dla dzieci również.

The 1980s

Dużo koloru oraz bezbarwne tworzywo

W tamtych czasach to był prawdziwy cud – 16 kwietnia 1982 roku, 4 lata po narodzinach pierwszego dziecka z probówki w Wielkiej Brytanii, przyszło na świat pierwsze dziecko z probówki w Niemczech (poczęte dzięki zapłodnieniu in vitro). Ludzie, którzy wcześniej nie mogli mieć dzieci, teraz mieli już taką możliwość. Przyrost naturalny zaczął rosnąć po raz pierwszy od lat 60., a państwo starało się zachęcić młodych ludzi do posiadania dzieci. Wydłużono urlopy macierzyńskie i młode matki mogły po roku wrócić do poprzedniej pracy.

Pojawiło się też wiele wynalazków dla dzieci – nawet więcej niż w poprzednich dekadach – które miały na celu ułatwić rodzicom codzienne czynności przy dziecku. Na rynku pojawiły się pierwsze elektroniczne opiekunki oraz foteliki dziecięce, co sprawiło, że ogólnie poprawiło się bezpieczeństwo dziecka.

NUK jako pionier wśród produktów dziecięcych poszukiwał nowych rozwiązań również w innych dziedzinach. Jako że karmienie piersią było wtedy (i jest nadal) promowane, NUK wprowadził wkładki laktacyjne oraz elektryczny odciągacz pokarmu ułatwiające naturalne karmienie. Oprócz tego NUK opracował także inne produkty, które były pilnie potrzebne: szczoteczki do zębów dla dzieci, gryzaki oraz nocniki. W 1985 roku wprowadzono opracowany we współpracy z ekspertami sterylizator parowy. NUK rozszerzył też swój asortyment o całkiem nową grupę produktową. O Dolinie Krzemowej (ang. Silicon Valley) stawało się coraz bardziej głośno i NUK również zainteresował się nowym tworzywem – silikonem. Była to prawdziwa rewolucja na rynku smoczków – smoczki silikonowe stanowiły teraz alternatywę dla smoczków lateksowych.

Jaskrawe, żywe kolory królowały nie tylko w świecie mody, samochodów i akcesoriów, NUK także zanurzył swoje produkty w nowej kolorystyce. Dzięki nowym technologiom nadruku, wiele nowych produktów zyskało kolorowe nadruki. NUK znowu wyznaczał nowe trendy.

Lata 90. XX wieku

The 1990s

Poruszające odkrycia i elektryzujące technologie

W latach 90. postęp jeszcze bardziej przyspieszył. Wynaleziono Internet, telefony komórkowe i elektroniczną muzykę techno. Wyżej, dalej, szybciej – te trzy słowa najlepiej charakteryzują tę dekadę.

Jednocześnie naukowcy coraz bardziej koncentrowali się na niemowlętach i dzieciach. Długoterminowe badania oraz najnowsze odkrycia pokazywały, że dzieci reagują na swoje otoczenie już na bardzo wczesnym etapie i interakcja ta ma wpływ na ich rozwój. Stało się to zachętą do powstania różnych form wspierania rozwoju dziecka jeszcze w życiu płodowym oraz po urodzeniu. Odkryto, że muzyka poważna ma wpływ na samopoczucie oraz inteligencję dziecka w brzuchu mamy oraz że zabawki wspierają proces uczenia. Nie zapominano także o matkach – w Niemczech wprowadzono przepisy, które gwarantowało każdemu dziecku miejsce w przedszkolu, a dzięki mediom elektronicznym bardziej elastyczne stało się podejście do miejsca pracy. Dzięki temu matkom było łatwiej pogodzić pracę zawodową z życiem rodzinnym.

The 1990s

NUK wprowadza smoczki, które rosną razem z dzieckiem oraz produkty licencyjne

Najnowsze badania antropologiczne wykazały, że w przypadku smoczków do butelek i uspokajających ważne jest nie tylko to, aby ich kształt był dopasowany do jamy ustnej dziecka, lecz także żeby miały optymalną wielkość. NUK zareagował błyskawicznie, wprowadzając pierwszy na świecie system rozmiarów smoczków, który współgra z najważniejszymi etapami rozwoju dziecka: od urodzenia do 6 miesięcy, dzieci powyżej 6 miesięcy i od 18 miesięcy.

W latach 90. NUK miał jeszcze inne dobre pomysły: w 1998 roku powstał kubek „niekapek”, który ułatwiał dzieciom naukę samodzielnego picia.

Nowe procedury kontroli jakości, technologie oraz innowacje oznaczały także ulepszenia dotychczasowych produktów NUK.

Zgodnie ze swoim hasłem „Zrozumieć życie” NUK znalazł drogę do serc dzieci, wprowadzając specjalne serie produktów z popularnymi dziecięcymi bohaterami, takimi jak Snoopy czy z bajek Janoscha. W 1998 roku NUK wreszcie pojawił się w sieci, oferując na swojej stronie informacje i porady.

Początek XXI wieku

2000er Jahre

Nowe idee i stare zwyczaje

Wraz z nowym tysiącleciem pojawiły się nowe słowa: informacje się „wygooglowuje”, znajomych się dodaje, osobiste szczegóły się udostępnia, produkty się zamawia, a ludzie są prawie cały czas online. Google, Facebook, Amazon i iPhone zmieniły nasze życie codzienne.

Jednym z najczęściej powtarzanych wyrażeń w nowym wieku były „zmiany demograficzne”. Wszyscy rozmawiali na temat kwestii „dzieci czy kariera”, ponieważ wskaźniki urodzin drastycznie spadały. Młode kobiety chciały mieć dzieci ORAZ karierę! Współczesne kobiety były już nie tylko matkami, lecz pełniły także wiele innych ról. Młodzi ludzie chcieli cieszyć się szczęściem rodzinnym, ale nie chcieli z niczego rezygnować. Trzeba było przedefiniować podział ról w rodzinie. W 2001 roku w Niemczech urlop macierzyński został zastąpiony urlopem rodzicielskim, z którego mogli korzystać oboje rodzice. A w 2007 roku matka lub ojciec na urlopie rodzicielskim zaczęli otrzymywać dodatkowy zasiłek na dziecko uzależniony od dochodów. Bardzo dużo już wiedziano na temat dzieci i niemowląt – i cała ta wiedza znajdowała teraz zastosowanie w codziennym życiu rodzinnym.

The 2000s

NUK wprowadza praktyczne rozwiązania, odpowiadając na zmiany w życiu rodzinnym

NUK potraktował swoje hasło „Zrozumieć życie” jeszcze bardziej dosłownie i po raz kolejny został pionierem. W pierwszej dekadzie XXI wieku NUK opracował wiele produktów, które sprawiały, że życie dzieci i ich rodziców było zdrowsze i lepiej zorganizowane. Do ich powstania przyczyniły się nie tylko doskonałe pomysły, lecz także najnowsze odkrycia medyczne.

W 2003 roku powstała seria butelek i smoczków NUK First Choice. W 2006 roku zapoczątkowano serię produktów do pielęgnacji jamy ustnej. W 2007 roku na półkach pojawił się smoczek uspokajający NUK Genius, którego zoptymalizowany kształt był wynikiem całej zgromadzonej do tej pory przez NUK-a wiedzy. W 2010 roku NUK wkroczył na zupełnie nowe terytorium, wprowadzając płyn do mycia butelek i smoczków NUK. Tak więc pod koniec pierwszej dekady nowego wieku w asortymencie NUK-a było wiele nowych produktów, które doskonale pasowały do nowego dynamicznego i elastycznego stylu życia.

Druga dekada XXI wieku

2010er Jahre

Wciąż staramy się zrozumieć życie..

Druga dekada XXI wieku rozpoczęła się tak jak poprzednie dziesięciolecia – pojawieniem się nowych dzieci. Oczekiwania dotyczące naturalnych produktów odpowiednich dla dzieci ciągle się zmieniają – każde pokolenie ma inne potrzeby.

2010er Jahre

Nową dekadę NUK rozpoczął kolejnymi innowacjami

W 2011 roku NUK wprowadził na rynek kolejną serię produktów ułatwiających życie młodym rodzinom – serię kubków „niekapków” NUK Easy Learning, które pomagają dzieciom w stopniowej nauce samodzielnego picia. W 2012 roku NUK wprowadza kolejny innowacyjny produkt – podgrzewacz pokarmu NUK Thermo Light - pierwszy na świecie podgrzewacz wykorzystujący do podgrzewania promieniowanie podczerwone i niewymagający użycia wody.

W tym samym roku pojawia się NUK First Choice+ - nowa generacja smoczków zapewniająca spokojne karmienie, tak jak przy piersi mamy. Do powstania tego produktu przyczynili się nie tylko specjaliści w dziedzinie medycyny i położne, lecz także matki – osoby, które najlepiej wiedzą, jak powinna wyglądać idealna butelka.

Oprócz tego NUK wprowadził w życie wiele innych pomysłów na praktyczne i wygodne produkty dla dzieci i rodziców – pojawiły się nowe naczynia do przygotowania i przechowywania żywności (Fresh Foods), nowy smoczek uspokajający NUK Freestyle czy seria delikatnych i bezpiecznych dla dziecka środków czystości. A obecna dekada jeszcze się nie skończyła – ciekawi jesteśmy, jakie nowe pomysły przyniesie przyszłość!